12 Οκτ 2011

Ο Τσίφτης...... της βιβλιοθήκης!

Ο "Τσίφτης" είναι ο τίτλος του βιβλίου που δανείστηκε η Ναντίνα από το νηπιαγωγείο. "Τσίφτης" είναι η ελληνική ονομασία του γνωστού σε όλους "Kipper", του μικρού σκυλιού που μπλέκει σε απίστευτες περιπέτειες μαζί με τους φίλους του.


Η δανειστική βιβλιοθήκη, λοιπόν, του νηπιαγωγείου ξεκίνησε στις 6/10/2011 και σύμφωνα με το χαρτί που μας έστειλαν η επιλογή του βιβλίου θα είναι ελεύθερη για το κάθε παιδί, εκτός από τις περιπτώσεις που το παιδί δεν μπορεί να αποφασίσει και χρειάζεται βοήθεια. Τα παιδιά, θα δανείζονται το βιβλίο της επιλογής τους, κάθε Πέμπτη και θα το επιστρέφουν κάθε Δευτέρα. Σε αυτές τις τέσσερις ημέρες θα πρέπει, να διαβάσουν το βιβλίο-φυσικά με τη βοήθεια της μαμάς ή του μπαμπά-και να γράψουν-στο ντοσιέ που συνοδεύει το βιβλίο-τον τίτλο του αλλά και μια φράση, λέξη ή ένα συμβάν του βιβλίου που τους έκανε εντύπωση, αλλά και να ζωγραφίσουν μια εικόνα του βιβλίου! Στόχος αυτής της διαδικασίας είναι να αντιληφθεί το παιδί τη σχέση γραπτού και προφορικού λόγου-δηλαδή πως ότι λέμε μπορούμε και να το γράφουμε. Επίσης, να ανακαλύψει τη λειτουργική χρήση του γραπτού και προφορικού λόγου-χρησιμοποιώ τη γραφή για να βάλω τίτλο στη ζωγραφιά και να γράψω κάτι που μου άρεσε. Το βιβλίο έρχεται στο σπίτι μέσα σε μια υπέροχη πάνινη τσαντούλα, η οποία έχει επάνω της μια πολύχρωμη εικόνα!


Η Ναντίνα ήταν πολύ ενθουσιασμένη με το όλο εγχείρημα και ήθελε ντε και καλά να τελειώσουμε την εργασία της την ίδια ημέρα που παρέλαβε το βιβλίο. Το ίδιο βράδυ διαβάσαμε το βιβλίο, αλλά επειδή του ζουζουνάκι μου ήταν κουρασμένο κράτησε τη δημιουργικότητα της για το επόμενο πρωί. Και μόλις σηκωθήκαμε άπαντες στο σπίτι και φτιάξαμε καφέδες και γάλατα, τσουπ! να σου η Ναντίνα με το ντοσιέ και το βιβλίο της παραμάσχαλα. 

"Μαμά; Θα κάνουμε την εργασία;"

Καθίσαμε λοιπόν στο μπαλκόνι-αφού είχε ακόμα καλό καιρό και έκανε ζεστούλα-και ανοίξαμε το ντοσιέ στην πρώτη σελίδα όπου έπρεπε να γράψει τον τίτλο του βιβλίου και την φράση, λέξη ή συμβάν που ανέφερα παραπάνω. Μάλιστα ήθελε να γράψει δύο ολόκληρες προτάσεις!!!!! 


Ο "Τσίφτης", λοιπόν, προσπαθούσε να χωθεί μέσα σε μία γλάστρα-όπως έκαναν τα μικρά πουλάκια τις φωλιές του-για να κοιμηθεί. Αλλά όπως γράφει η μικρούλα μου, παραήταν μεγάλος για την μικρούλα γλάστρα. Θα το δείτε και στη ζωγραφιά που ακολουθεί......


Μη μου πείτε ότι δεν μοιάζουν;

Σκοπός της δανειστικής βιβλιοθήκης είναι ότι επιτρέπει στο παιδί να πάρει ένα βιβλίο στο σπίτι του, ενισχύοντας τα θετικά συναισθήματα απέναντι σε αυτό και έξω από το χώρο του νηπιαγωγείου. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στο παιδί να ξεφυλλίσει το βιβλίο μόνο του, σύμφωνα με τους δικούς του ρυθμούς και να μοιραστεί την εμπειρία με τους γονείς ή τα μεγαλύτερα αδέρφια του. Παράλληλα, το παιδί μαθαίνει να είναι υπεύθυνο, να μην καταστρέφει τα βιβλία και να τα επιστρέφει εγκαίρως. Βασικός στόχος είναι η γλωσσική ανάπτυξη, το χτίσιμο μιας πρώτης καλής σχέσης με το βιβλίο, καθώς και η λειτουργία αυτού, ως συνδετικού κρίκου μεταξύ οικογένειας και νηπιαγωγείου. 

Η ανάγνωση του βιβλίου είναι καλό να γίνεται αντικείμενο ενασχόλησης όλων των μελών της οικογένειας. Είναι βασικό να απολαμβάνετε μαζί με τα παιδιά την ανάγνωση ενός βιβλίου δικής του επιλογής. Η ανάγνωση γίνεται μαζί με το παιδί! 

Ξεκινήστε με τον τίτλο και την περιγραφή του εξώφυλλου. Φροντίστε ο ρυθμός ανάγνωσης να είναι τέτοιος, που να επιτρέπει την κατανόηση από το παιδί. Να δείχνετε με το δάχτυλο στο παιδί ό,τι διαβάζετε. Μην παραλείπετε τις δύσκολες για το παιδί λέξεις, αναφέρετε καλύτερα και μία συνώνυμη αυτών, ως επεξήγηση. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης δώστε τη δυνατότητα στο παιδί να κάνει προβλέψεις για την εξέλιξη της ιστορίας, μέσα από δικές σας ερωτήσεις. Στα παιδιά αρέσει πολύ να κάνουν προβλέψεις και στη συνέχεια να ελέγχουν αν αυτές ήταν πετυχημένες! Μετά τη διήγηση ρωτήστε το παιδί ποια εικόνα του άρεσε περισσότερο, ποιος ήρωας, και γιατί. Θυμηθείτε μαζί τη σειρά των γεγονότων και ενθαρρύνετε το παιδί να σας διηγηθεί την ιστορία από την αρχή, με τη βοήθεια των εικόνων. Ζητήστε τη γνώμη του παιδιού για πράξεις και γεγονότα της ιστορίας και ανταλλάξτε απόψεις. Στο τέλος αξιολογήστε την ιστορία, τι σας άρεσε και τι όχι. 

Τα παραπάνω συνόδευαν την τσαντούλα που περιείχε το βιβλίο και το ντοσιέ. Επίσης αναφέρει και το πως θα γίνεται η παρουσίαση των εργασιών από τα παιδιά. Γράφει, λοιπόν, η νηπιαγωγός:

"Την ημέρα της επιστροφής των βιβλίων θα καθιερώσουμε μία ώρα παρουσίασης της εργασίας από το κάθε παιδί. Είναι πολύ σημαντικό να βοηθάτε το παιδί να είναι συνεπές και να συμμετέχει στην παρουσίαση, που θα ακολουθήσει στην τάξη. Μας απασχολεί κυρίως η ίδια η πορεία της εργασίας και όχι το προϊόν της, για αυτό κάθε παιδί θα πρέπει να διεκπεραιώνει την εργασία μέχρι το στάδιο που μπορεί. Όλα τα παιδιά παρουσιάζουν το βιβλίο και την εργασία τους στους συμμαθητές τους και επιβραβεύονται για την προσπάθεια τους ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα."

Ξέχασα να αναφέρω ότι αν το παιδί, για κάποιο λόγο, δεν επιθυμεί να γράψει ή να ζωγραφίσει δεν υπάρχει λόγος να το πιέσετε. Ούτε φυσικά, αν θέλει να γράψει μια πρόταση, να το κουράζετε με το να σβήνει τα γράμματα που τυχόν δεν τα έχει κάνει με το σωστό τρόπο. Μην ξεχνάτε ότι το παιδί βρίσκεται ακόμα στο νηπιαγωγείο, που δεν έχει σκοπό να του μάθει να διαβάζει και να γράφει. Τη γραφή και την ανάγνωση θα την κατακτήσει στην πρώτη δημοτικού.



4 σχόλια:

  1. Πολύ ωραία ανάρτηση με βρίσκεις σύμφωνη. μπορούμε να καλλιεργήσουμε στα παιδιά την ανάγνωση και να τους μάθουμε να αγαπούν τα βιβλία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γενικά διαβάζουμε πολύ στο σπίτι. Η μεγάλη μου κόρη πλέον διαβάζει μόνη της αρκετά λογοτεχνικά βιβλία. Με τη μικρή κουρνιάζουμε στο κρεβάτι σχεδόν κάθε βράδυ και διαβάζουμε αγαπημένα παραμύθια. Τώρα με το νηπιαγωγείο θα έχουμε έναν ακόμα λόγο για να χουχουλιάσουμε κάτω από το πάπλωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ καλή πρωτοβουλία του νηπαιαγωγείου για τα παιδιά! Η μικρή το έχουμε πει, κρυφό ταλέντο! Συνεχίστε έτσι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δανειστική βιβλιοθήκη υπάρχει σε όλα τα νηπιαγωγεία. Ακόμα και στα δημοτικά σχολεία. Στο νηπιαγωγείο που πήγαινε η Νεφέλη λειτουργούσε δανειστική βιβλιοθήκη αλλά δεν ήταν τόσο οργανωμένο το θέμα. Εδώ μπαίνουν και στο παιχνίδι και οι γονείς...... Όλη η οικογένεια.
    Αν το έχει ο εκπαιδευτικός μέσα του το μεράκι τι να λέμε τώρα......

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας άρεσε;
Σχολιάστε...............